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Ernährungsstrategien in der Intensivmedizin und palliativen Betreuung bei Patienten mit fortgeschrittenen Krebserkrankungen

Wojciech Wiśniewski

Wojciech Wiśniewski

2026-03-25
3 Min. Lesezeit
Ernährungsstrategien in der Intensivmedizin und palliativen Betreuung bei Patienten mit fortgeschrittenen Krebserkrankungen
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Bei Patienten mit fortgeschrittenen Krebserkrankungen treten häufig erhebliche ernährungsbezogene Komplikationen auf. Epidemiologischen Studien zufolge leiden mehr als vier Fünftel der Betroffenen unter schwerer Unterernährung sowie dem Anorexie-Kachexie-Syndrom, dessen Ursachen in einem verminderten Appetit, Störungen der Geschmackswahrnehmung und Schwierigkeiten bei der Nahrungsaufnahme liegen – sowohl als direkte Folge des Tumorprogresses als auch als Nebenwirkung eingesetzter Therapieverfahren wie Chemotherapie oder Strahlentherapie.

Nutritional treatment in the intensive care unit

Patients who are unable to eat naturally, are expected to not be able to enter oral nutrition within 7 days, and the patient is at risk of malnutrition, are treated nutritionally. In intensive care units, any patient who cannot enter an oral diet covering 100% of their needs within three days is treated with nutrition. Depending on the patient's clinical condition and the functioning of the gastrointestinal tract, the physician chooses a dietary treatment (delivered, out of the womb).

Nutritional treatment in palliative care

Depending on the patient's condition and malnutrition, deficiencies and demand for the nutrients that are usually given to the patient through the stomach or joint as a supplement to oral nutrition (if possible) should be determined and, in severe cases, non-nutritional treatment should be used. In the case of nutritional supplementation, nutrient supplementation should be applied to reduce long-term body weight loss, as long as the patient is exposed and until the start of the feeding period.
Wojciech Wiśniewski

Wojciech Wiśniewski

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